Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι: Επανακυκλοφορεί μετά από 30 χρόνια

Ναι, είναι γεγονός, άρθηκε η απαγόρευση προβολής της ταινίας του ΔονΕρωσεΜαχαν(κατά κόσμο Νίκου Αλευρά) μετά από τριάντα χρόνια και επανακυκλοφορεί σε επιλεγμένες γιάφκες πολιτισμού.  

 Με τον Νίκο Αλευρά ( αποκαλούμενος τη δεκαετία του ’80 Μαρεγιέ Κανακάρης και από το 2000 Δον Έρωσεμάχαν) μας ενώνει μια σπαραχτική, ψυχαναλυτικού τύπου, σχέση δεκαετιών (κάτι όπως νιώθετε εσείς για το παστίτσιο που έφτιαχνε η μαμά σας). Οι 2 τελευταίες μεγάλου μήκους ταινίες του Νίκου ήταν συμπαραγωγή της Mediavox και μπορεί να χάσαμε τα λεφτά μας αλλά «το ευχαριστηθήκαμε» και εξακολουθώ να θεωρώ την ταινία του «Έρημος και μόνος για να μου φύγει ο πόνος» μία από τις πιο σημαντικές, ευφάνταστες και ουσιαστικές ελληνικές ταινίες των τελευταίων χρόνων. Σύντομα θα επανέλθω με ένα μεγάλο αφιέρωμα στις ταινίες που κάναμε μαζί γι΄αυτό μείνετε συντονισμένοι.

Λίγα λόγια περί του σκανδάλου που προκάλεσε η ταινία.

Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεώτεροι: Πριν από την έλευση της ιδιωτικής τηλεόρασης οι τηλεοπτικές συχνότητες περιλάμβαναν δύο μόνο επιλογές για το φιλοθεάμων κοινό. Τα δύο κρατικά κανάλια μονοπωλούσαν  την ενημέρωση και η ζώνη με την μεγαλύτερη τηλεθέαση ήταν η ελληνική ταινία που παιζόταν κάθε Σάββατο μετά το βραδινό δελτίο ειδήσεων των 9.00. Ήταν ένα τέτοιο Σαββατόβραδο του 1983, όταν προβλήθηκε στην ΕΡΤ2 -πρώην Υ.Ε.Ν.Ε.Δ.- η λογοκριμένη από το 1977, ταινία του  Νίκου Αλευρά «Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι» (πλήρης τίτλος: Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι κι ο τραυματισμένος καλλιτέχνης αναστενάζει). Αν θυμάμαι καλά η προβολή έγινε Οκτώβρη, κοντά στην ημερομηνία της εθνικής εορτής. Ο  τίτλος προϊδέαζε, για ταινία περιπέτειας ή πολεμικής δράσης, ή εν πάση περιπτώσει, για μια ταινία όπου θα «συμμετείχαν» πραγματικές σφαίρες, κάτι σαν έπος του ’40 στο στυλ των παραγωγών του Τζέΐμς Πάρις. Κάπως έτσι το σκέφτηκε ο υπεύθυνος προγραμματισμού του καναλιού (που δεν είχε δει τη ταινία), κάπως έτσι το σκέφτηκε και ο υπεύθυνος του τεχνικού ελέγχου που γίνεται πάντα πριν βγει οτιδήποτε στον αέρα (τι να κάθομαι να δουλεύω τώρα, πολεμικό είναι, πάω για καφέ) κάτι τέτοιο περίμενε ότι θα δει και  η ελληνική οικογένεια μαζεμένη γύρω από το κουτί με το σεμέν και το γυάλινο βάζο.   Γρήγορα οι τηλεθεατές αντιλήφθηκαν, ότι δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο, αλλά για μια ταινία με «ακαταλαβίστικη» υπόθεση, διανθισμένη με μερικές σκηνές γυμνού. Παρ’ ότι οι αισθησιακές ταινίες με γυμνό και ερωτικές σκηνές, δεν ήταν κάτι πρωτοφανές για την κρατική τηλεόραση (οι πιτσιρικάδες της εποχής, όταν έπαιζε τέτοιες ταινίες η τηλεόραση, έστω και σχετικά σπάνια, έλεγαν «σήμερα παίζει “τσόντα” η τηλεόραση», χαρακτηριστικό μάλλον της «αθωότητας» και των ηθών της τότε τηλεόρασης), εν τούτοις η συγκεκριμένη ταινία, ξεσήκωσε αντιδράσεις, όχι γιατί είχε ερωτικές σκηνές (που δεν είχε), αλλά λόγω μιας συγκεκριμένης σκηνής, όπου ένας γενειοφόρος μαντράχαλος (ήταν ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής της ταινίας, Νίκος Αλευράς), εμφανιζόταν να υποδύεται ένα…μωρό και φορώντα πάνα να θηλάζει στην αγκαλιά μιας γυμνόστηθης γυναίκας!

Οι εξελίξεις ήταν καταιγιστικές και κωμικοτραγικές. Εκτός από τις «σφαίρες που έπεφταν σαν το χαλάζι» στην τηλεόραση, σαν το χαλάζι άρχισαν να πέφτουν και τα τηλεφωνήματα των σκανδαλισμένων και έξαλλων τηλεθεατών, στο τηλεφωνικό κέντρο της ΕΡΤ2. Κόσμος πολύς άρχισε να μαζεύεται έξω από το σταθμό διαμαρτυρόμενος , υποκινούμενος από Νεοδημοκράτες και άλλες εθνικόφρωνες και χριστιανικές δυνάμεις της εποχής, που άδραξαν την  ευκαιρία να ξεσπαθώσουν κατά των ανήθικων «σοσιαλιστών» , φρέσκων τότε στην εξουσία. Ο πρόεδρος του σταθμού, Σάκης Αποστολόπουλος, βρισκόμενος κάτω από πίεση και μάλλον σε κατάσταση πανικού, αποφασίσει και κατεβάζει τον διακόπτη(ναι, αυτόν που υπάρχει σε περίπτωση πραξικοπήματος) κι έτσι επί μισή σχεδόν ώρα, οι τηλεθεατές έβλεπαν στους δέκτες τους «χιόνι». Την επόμενη κιόλας μέρα, σύσσωμο το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΤ2 παραιτήθηκε, ενώ την Δευτέρα που κυκλοφόρησαν και οι εφημερίδες έκαναν λόγο με πυχαίους τίτλους, για «Αίσχος!» και «Ντροπή!», ρίχνοντας το ανάθεμα σε όσους «έβαλαν την  τσόντα στα σπίτια» μέσω τηλεόρασης. Δεν έλειψε και η πολιτική και η κομματική εκμετάλλευση του θέματος, που έριξε περισσότερο λάδι στη φωτιά και κράτησε στην επικαιρότητα το «σκάνδαλο» για αρκετό καιρό. Ο Αλευράς έγινε πρωτοσέλιδο μέχρι και στους NewYork Times. Το αστείο της υπόθεσης ήταν, πως μετά από λίγο καιρό, η συγκεκριμένη ταινία (που μόνο τσόντα δεν ήταν), προβλήθηκε σε  κινηματογράφους της Αθήνας κι έγινε…λαϊκό προσκύνημα!

 Εδώ και χρόνια είναι πολλοί αυτοί που ψάχνουν την ταινία στο ίντερνετ, σε πολλά forum είναι θέμα αναζήτησης και συζήτησης και να που ήρθε η στιγμή να βγει από τα καλά κρυμμένα κουτιά της και να επικοινωνήσει ξανά με το κοινό. Για αυτούς που τους αρέσουν οι λεπτομέρειες καταθέτω ότι οι κόπιες είχαν θαφτεί στη Μάνη, σε μυστική τοποθεσία στον κόλπο του Οιτύλου και το 2005 μεταφέρθηκαν σε γιάφκα που είχε τότε η οργάνωση στην Παιανία.

Εμπρός λοιπόν, τολμήστε και προμηθευτείτε το μίασμα του μεταπολιτευτικού ιδεώδους που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν έμπλαστρο για τις οσφυαλγίες που προκαλεί η στάση με τα οπίσθια ψηλά, στάση των περισσοτέρων συμπολιτών μας λόγω της οικονομικής κρίσης.

Ο Μαρεγιέ Κανακάρης.

Advertisements

7 σκέψεις σχετικά με το “Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι: Επανακυκλοφορεί μετά από 30 χρόνια

  1. Ας είμαστε ειλικρινείς, οι παράγοντες της ΕΡΤ2 ήθελαν να γλείψουν τον μακαρίτη Γιάννη Αλευρά (πρόεδρο της Βουλής) και θείο του σκηνοθέτη. (Προφανώς ο μπαρμπα Γιάννης δεν είχε ιδέα για το έγκλημα). Αν δεν είχε μπάρμπα στην Κορώνη (η Μεσσηνία ήταν τόπος καταγωγής του Γιάννη Αλευρά( δεν υπήρχε καμία πιθανότητα να γίνει απόπειρα να παιχθεί η ταινία.

  2. ΜΙΧΑΛΗ ΜΕ ΣΥΓΚΙΝΕΙΣ ΜΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΟΣ ΝΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΘΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥ ΕΛΛΑΔΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΚΗΡΥΞΕΙΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗ ΝΕΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΤΟΥ ΔΙΑ…! ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΔΙΚΗ ΣΟΥ… ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΤΑΙΝΙΑ… ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΑΡΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΑΣ…

    ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ… ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΑ ΠΑΝΤΑ…

    ΩΣ ΠΡΟΣ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝΕ… ΓΙΑ ΤΟ «ΘΕΙΟ ΜΟΥ»… ΤΟΝ ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΓΙΑΝΝΗ ΑΛΕΥΡΑ… ΨΑΡΕΥΑΜΕ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ… ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ… ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ…

    ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ Η ΤΑΙΝΙΑ ΕΠΙΛΕΧΤΗΚΕ ΚΑΙ ΠΑΙΧΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΡΤ 2… ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΖΕΥΤΟΥΝ ΛΕΦΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΦΙΛΟ ΜΑΣ ΜΟΝΤΕΡ ΤΑΚΗ ΔΑΥΛΟΠΟΥΛΟ (ΘΙΑΣΟΣ ΚΛΠ.) ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΕΓΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΦΡΑ ΤΟΥ… ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ… ΚΑΙ ΤΙΠΟΤ’ ΑΛΛΟ… ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΚΟΜΟΙΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΑ… ΦΙΛΙΑ… ΘΑ ΤΑ ΠΟΥΜΕ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ…!!!

  3. Να επιβεβαιώσω αυτά που λές για τον Τάκη Δαυλόπουλο με μια μικρή ιστορία. Έμενε σε ένα ισόγειο διαμέρισμα στην πλατεία Κολιάτσου και πήγα να του παραδώσω τα κείμενα, προς διόρθωση, ενός βιβλίου για την τεχνική του μοντάζ που θα κυκλοφορούσε ο Αιγόκερως. Ο Σολδάτος μου είχε πεί να περιμένω μέχρι να μου ανοίξει αλλά δεν μου είχε εξηγήσει. Περίμενα αρκετή ώρα μέχρι που η πόρτα του διαμερίσματος άνοιξε και από το πάτωμα, όπου είχε συρθεί για να φτάσει στην εξώπορτα, ακούστηκε η φωνή του Δαυλόπουλου:»Σας ευχαριστώ για όλα όσα κάνετε για μένα. Φύγετε τώρα», και η πόρτα έκλεισε.Εγώ δεν κατάλαβα και πολλά εκείνη τη στιγμή όμως την εικόνα και τα λόγια αυτά τα κουβαλάω χρόνια.

  4. Καλησπέρα. Ψάχνω να βρω την ταινία. Όταν την είχε προβάλλει η ΕΡΤ ήμουν 13 χρόνων και ακόμα την θυμάμαι. Που μπορώ να την βρω?.

  5. Ήμουν 8-9 ετών και πήρε το αυτί μου ότι θα είχε ακατάλληλο έργο η τηλεόραση.Κρυφτήκαμε στο σαλόνι με την ξαδέλφη μου και ανοίξαμε κρυφά την τηλεόραση θυμάμαι.Μείναμε με τη χαρά βέβαια αφού η ταινία κόπηκε σχεδόν αμέσως. Το» μάρεγιε μου κανακάρη», όπως και η εικόνα του μαντράχαλου με την πάνα έμειναν χαραγμένες στην μνήμη μου. Μετά από 34 χρόνια είδα ολόκληρη την ταινία!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s